tisdag 8 november 2011

Majsmuggens för och nackdelar





Barista har ju som första restaurang/café i Skandinavien bytt ut all plast till "majsplast" dvs. ett komposterbart material gjort av majsstärkelse. Helt fritt från petroleum. En del av kretsloppet.

Många kunder frågar om materialet som även kallas PLA. Läs mer här: Greenworld

Dock vill vi förtydliga att glasen visst går att slänga med vanligt skräp för då eldas de med mindre miljöeffekt än plast, men bäst nytta är naturligtvis att kompostera. Ibland hör man också frågan att det är ont om mat så varför använda majs? Svaret är att det bara råkar vara så att man valt odla majs för detta för att det ger bra stärkelse. Man kan göra ”majsglas” av nästan all stärkelse och man tar alltså inte mat från fattiga utan man odlar majs istället för att odla granar eller energiskog. Allt vi odlar i ett kretslopp är alltid bättre än att pumpa upp olja och göra plast. Dessutom går det år väldigt lite mark att ”odla” majsglas. Kritiken är mer befogad när man odlar majs för etanolbilar eftersom det behövs stora volymer då.

Materialet är fortfarande betydligt dyrare än plast, men som med mycket annat eko-reko beror detta mest på allt för låga produktionsvolymer. Konsumenten har makten i sin plånbok!
Vi på Barista har efter fem års kämpande med detta ganska bra inblick. Ett jämförbart exempel är Ubuntu-Cola som Barista lanserade först i världen (även innan den lanserades i hemlandet England).
Våra första burkar kostade över 12:-/st dvs 3 ggr vad man som café köper in "vanlig" cola för. Men tack vare att vi släppte ensamrätten så att nästan alla butiker i Sverige - från Ica och Coop till Pressbyrån - nu säljer Ubuntu mångdubblades volymen och prisskillnaden rasade. Eko-reko behöver inte vara dyrare! Merkostnaden att betala schysst för råvarorna är ganska liten i förhållande till huvudproblemet: VOLYMEN. När eko-reko blir "mass market" - och den dagen närmar sig - kommer vi gradvis till och med få högre volymer än traditionella "onda" alternativ så att de till sist blir olönsamma att producera. Det är vi som konsumenter som bestämmer och företagen kommer anpassa sig för att överleva. Oftast är huvudproblemet att de flesta inte ens vet att det finns alternativ - så snälla hjälp oss överleva och sprid budskapet: "Det spelar roll var du väljer att fika!"
/Björn

Inga kommentarer: